خشکبار

شگفتی ها و خواص درمانی عسل

عسل

عسل محصول غذایی مفید و اکسیری پرارزش استکه از قرن ها پیش به عنوان عالی ترین و مقوی ترین غذاها شناخته شده و همچنین به خاطر ویژگی هایی شفا بخشی که دارد به عنوان دارو و درمان اکثر بیماریها در بین تمام ملل کاربرد داشته است.
عسل یکی از هدیه های ارزنده و پرارزش طبیعت است که قرآن کریم از آن به عنوان فیه شفا للناس (شفای مردم درآن است) یاد می کند. پیامبر گرامی اسلام (ص) وائمه معصومین (ع) نیز حیات خویش بنا به روایات و احادیث متعدد از آن استفاده می نمودند و خواص شفابخش آن را در درمان انواع بیماری ها یاداور شده اند .شکی نیست که اهمیت عسل در طب قدیم به مراتب بیشتر از حال حاضر بوده است .ابوعلی سینا، فیلسوف و بزرگترین شخصیت پزشکی ایران، هزار سال پیش در کتاب قانون خود، نسخه های زیادی بر پایه ی عسل وموم تجویز می کرد و همچنین بقراط حکیم، پدر پزشکی و بنیان گذار طب یونانی، حدود 2500سال پیش در مورد اهمیت عسل چنین بیان داشته است 🙁 هر دارویی نیز از مواد غذایی درست میشود متقابلا هر غذایی نیز جانشین دارو میگردد. عسل به این هر دو شرط جوابگوست.) او به مقدار زیادی از عسل استفاده میکرده و در درمان اکثر بیماری ها از جمله زخم ها عسل تجویز می نموده است.امروزه در طب سنتی  و گیاهی، عسل به خاطر و طمع استثنائی  خود دارای اهمیت بسزایی است و میتواند به تنهایی یا همراه با سایر گیاهان دترویی مورد استفاده قرار گیرد. معمولا در این روش از عسل برای شیرین کردن جوشانده، دم کرده، خیسانده های گیاهی مخلوط با عصاره و پوره ی میوه ها، سبزی ها همراه با پودر(ساییده ی) گیاهان و به طور کلی در تهیه ی پمادها، ضمادها و همچنین سایر مصارف بهداشتی و طبی استفاده میشود. در قرآن کریم از عسل به عنوان موهبت الهی و شفابخش یاد شده و حتی یک سوره به نام زنبور عسل (نحل)اختصاص یافته است.

خرید اینترنتی عسل طبیعی تازه 

مروری بر ویژگی های تغذیه ای عسل

1.عسل هرگز فاسد نمی شود، جهت نگهداری احتیاج به یخچال ندارد و میتوان آن را در دمای اتاق نگهداری کرد.

2.عسل تنها غذایی است که استفاده از ان باعث نابودی چرخه طبیعت نمیشود.

3.عسل در سلامت و ساخت عوامل خونی موثر است. به علاوه باعث تمیز شدن خون میشود و جریان خون را تنظیم و آسان میکند و مانع بردز مشکلات قلبی میشود.

4.عسل در محکم ساختن دندان ها و لثه نقش دارد و رنگ دندان را سفید میکند.

5.عسل سستی و بی حالی عضلات را رفع میکند.

6.عسل برای روده بسیار مفید است .

7.پادزهر خوبی برای مسمومیت های غذایی به شمار میرود.

8.عسل منبع خوبی برای تعمین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

9.بسیاری به این ماده غذایی لغب اکسیر طول عمر داده اند و معتقدند که مصرف ان باعث افزایش طول عمر میشود.

10.عسل یکی از مواد مفید در مبارزه با قارچ ها و میکروب ها به شمار میرود و میتواند پینه های دست و پا را التیام بخشد.

11.عسل منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان است و به همین دلیل نقش بزرگی در جلو گیری از سرطان و همچنین بیماری های قلبی دارد.

12.مولکول های قند موجود در عسل به راحتی به سایر قندها تبدیل میشود، لذا حتی حساس ترین معده میتواند ان را به سادگی هضم کند.

خواص درمانی عسل

بحث درباره ی خواص درمانی و قدرت شفابخشی عسل در بیماری های گوناگون بسیار گسترده است و ذکر این خواص درقرآن کریم این ادعا را اثبات میکند.

1.درمان بیماری های کلیوی با عسل:عسل در درمان ناراحتی های کلیوی سودمند است ومی تواند در شکستن سنگ های کلیه و مثانه موثر باشد.

2.عسل و کبد: با در نظر گرفتن این حقیقت که کبد سموم باکتری ها را خنثی میکند و گلیکوژن عامل اصلی مبارزه با سموم باکتری هاست،میتوان به اهمیت عسل در افزودن قدرت کبد در مبارزه با میکروب ها پی برد.

3.عسل و درمان ضعف اعصاب: مصرف روزانه ی عسل به طبیعی بودن خواب کمک میکند، سردرد و حالت تانوانی و عصبی بودن را در افرادی که عدم تعادل عصبی دارند، کاهش میدهد.

4.عسل و بیماری های تنفسی: ابن سینا عسل را برای درمان سل، در مراحل اولیه ی بیماری، تجویز میکرده است. در مورد سرماخوردگی نیز، تجربیات متعدد نشان داده است که تاثیر درمانی شربت عسل و لیمو بسیار سریع است.

5.عسل و التهاب چشم: عسل طبیعی در درمان بسیاری از التهاب های باکتری یا ویروسی قرنیه موثر است. از عسل تصفیه شده، قطره ی چشمی ای تولید شده است که استفاده از آن به مدت 5 روز و روزانه سه نوبت، در درمان بسیاری از دردهای چشم موثر است.

6.عسل و بیماری های دندان: ترکیب یک قاشق عسل با یک قاشق سرکه ی انگور خانگی برای ماساژ لثه ها جهت محکم نمودن بافت لثه بسیار مفید است.

7.عسل و محافظت از بافت ها:محققان به مردان بین 18 تا 68 سال، به مدت پنج هفته هر روز یک لیوان آب با 4 قاشق عسل دادند و مشاهده کردند آنتی اکسیدان آنها بیشتر از دیگران است. گفتنی است آنتی اکسیدان ماده ای است که از بافت های بدن در مقابل اکسیژن تهاجمی محافظت میکند.

8.عسل و حافظه: عسل جدار عروق را نرم نگه میدارد و در نتیجه مواد غذایی بهتر به مغز و اعصاب میرسد و مطالب بهتر در حافظه میماند. از طرفی ویتامین D موجود در عسل اعمال بین کلسیم و فسفر را تنظیم میکند و در نتیجه اعصاب کار خود را خوب انجام میدهد.

9.عسل و مادران:استفاده از عسل طبیعی در رژیم غذایی زنان باردار در برطرف کردن حالت تهوع آن ها موثر است  و باعث  می شود مادر ایام بارداری را باکمترین جذب مشکل مزاجی پشت سر بگذارد.

10.عسل کودکان:مصرف عسل برای نوزادان و کودکان زیر یک سال ممنوع است.عسل ضد کم خونی است و باعث افزایش هموگلوبین خون میشود. همچنین، به علت داشتن ویتامین B در رشد نمو آنان تاثیر میگذارد. عسل در دردمان شب ادراری اطفال بسیار مفید است وباعث جذب آب و کاهش میزان کلسیم خون میشود. از آنجا که عسل مستقیما جذب میشود، بنابراین یک منبع انرژی آماده برای کودک است.

11.عسل و بهداشت پوست: عسل به علت خواص جذب آنی که دارد، ترشحات پوستی را جذب و به بافت های پوششی، غذا میرساند و باعث شادابی آن میشود. متخصصان پوست اعلام کرده اند عسل علاوه بر داشتن دارویی میتواند به عنوان ماسک مفید در شفافیت و شادابی پوست صورت استفاده میشود. امروزه در بیشتر کرم ها و ماسک های محافظت کننده ی پوست، عسل به کار میرود.

12.عسل و تقویت سیستم ایمنی بدن : به ژله ی رویال که زنبور برای نوزادان خود میسازند اکسیر جوانی لقب دادند. این ماده،سیستم ایمنی بدن را تحریک میکند و در درمان عفونت های ویروسی و سرطان موثر است. از ژل رویال برای جوان ماندن و بهبود زیبایی پوست استفاده میشود زیرا ژلاتین موجود در ان مانع از پیر شدن پوست جلوگیری و طراوت، شادابی و جوانی ان را حفظ میکند بررسی های اخیر نشان می دهد این ماده همچنین در افزایش انرژی، کاهش اضطراب،بی خوابی و افسردگی، حفظ و تقویت حافظه و ایمنی بدن موثر است.

13.عسل و بیماری های گوارشی: تمام افرادی که دچار بیماری های گوارشی هستن، به نفع شان است که عسل را جایگزین قند و شکر کند.توصیه میشود مبتلایان به زخم معده عسل را در رژیم غذایی خود داشته باشند. همچین عسل خاصیت ملینی دارد، بنابراین در درمان یبوست نیز موثر است.اگر عسل با سایر غذاها خورده شود، باعث کاهش اسیدهای اضافی معده میشود و بر درمان زخم معده، ورم معده و روده موثر است.

14.عسل و بیماری روده: عسل به علت دارا بودن اسید فرمیک، دردهای روده را به خوبی تسکین میدهد. همچنین به جهت وجود اسانس های فرار نارسایی های ناگوار روده رابرطرف میکند بنابراین توصیه میشود تمام افراد در هر سنی مصرف عسل به صورت شربت را داشته باشد.

15.عسل و بیماری قلبی: عسل به علت ترکیبات قندی به خصوص وجود گلوکز که سهل التجزیه و انرژی زاست تاثیر بسیار مهمی روی عضلات قلبی و تحریک و تقویت آن دارد، باعث گشاد شدن رگ ها میشود همچنین وضع فشار مایعات بدن را بهبود میبخشد و فشارخون را تنظیم و از سکته قلبی جلوگیری میکند.

16.اثرات عسل در ترمیم و التیام زخم ها: عسل به واسطه آنزیم کاتالاز به ترمیم پوست سرعت میبخشد، از شدت درد میکاهد و از تاول زدن جلوگیری میکند. در رابطه با التهاب، گزیدگی، ترک و شقاق میتوان به صورت ماساژ آرام موضع، از عسل استفاده نمود.همچنین عسل از خونریزی زخم جلوگیری میکند و موجب انعقاد خون میشود.

18.اثرات ضد سرفه و خلط آور: این اثرات به توانایی آن برای رقیق کردن ترشحات راه های هوایی وبهبود عملکرد سلول های پوششی ان مربوط میشود. خاصیت ضد التهابی عسل نیز مشاهده شده که به هیگروسکوپیک بودن ان نسبت داده شده است.

چند داروی خانگی ساده و موثر با عسل

1.برای درمان گلودرد، می توان ان را با لیمو ترش تازه مخلوط کرد و نوشید.

2.یک قاشق عسل را باسفیده ی یک تخم مرغ و یک قاشق چایخوری گلیسیرین یک چهارم فنجان آرد مخلوط کنید واز ماسک به دست آمده جهت جلوگیری از چین و چروک صورت به مدت 15دقیقه استفاده کنید سپس پوست خود را با آب گرم بشویید.

3.درمان زخم معده : انجیر و عسل را به نسبت مساوری مخلوط و میل نمایید. همچنین 20 گرم برگ و ریشه ی کاسنی را بجوشانید، صاف کنید و دو فنجان از آن را با عسل صبح ناشتا میل نمایید.

4.درمان نفخ معده : یک قاشق غذاخوری پودر زنیان را با عسل بعد غذا میل نمایید. برای درمان ترش کردن معده نیز توصیه میشود تا بهبودی کامل، صبح ناشتا یک قاشق چایخوری عسل میل کنید.

5.برای درمان سوختگی، عسل را با کره یا روغن زیتون مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهید.

ترکیب عسل و دارچین : برای درمان چند بیماری موثر است از جمله: جلوگیری از سرطان، درمان بیماری قلبی، ناباروری، تاول، کلسترول، درد دندان، عفونت مثانه و جلوگیری از ریزش مو مفید است.

7.برای درخشندگی مو یک قاشق چایخوری عسل را در 4 فنجان آب گرم حل کنید و بر روی مو بمالید.

از عسل میتوانید به عنوان دهن شویه هم استفاده کنید.

دو قاشق غذاخوری عسل را با دو قاشق چایخوری شیر مخلوط کنید بر روی پوست بمالید. این ترکیب مرطوب کننده خوبی است.

 

بازگشت به لیست

1 نظر در “شگفتی ها و خواص درمانی عسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *