خشکبار

خواص تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان

خواص تخمه آفتابگردان

آنها سرشار از چربی های سالم، ترکیبات گیاهی مفید و چندین ویتامین و مواد معدنی هستند.

این مواد مغذی ممکن است در کاهش خطر ابتلا به مشکلات رایج سلامتی از جمله بیماری قلبی و دیابت نوع 2 نقش داشته باشند.

تخمه آفتابگردان چیست؟

دانه های آفتابگردان از نظر فنی میوه های گیاه آفتابگردان هستند.

تخمه آفتابگردان

دانه‌ها از سر گل‌های بزرگ گیاه برداشت می‌شوند که می‌توانند بیش از 12 اینچ (30.5 سانتی‌متر) قطر داشته باشند. یک سر گل آفتابگردان ممکن است تا 2000 دانه داشته باشد.

دو نوع اصلی از محصولات آفتابگردان وجود دارد. یک نوع برای دانه‌هایی که می‌خورید رشد می‌کند، در حالی که نوع دیگر  که اکثراً برای روغن کشت می­شوند.

دانه های آفتابگردانی که می خورید در پوسته های راه راه سیاه و سفید غیرقابل خوردن قرار دارند که به آن پوسته نیز می گویند. آنهایی که برای استخراج روغن آفتابگردان استفاده می شوند دارای پوسته سیاه و جامد هستند.

دانه های آفتابگردان دارای طعم ملایم و آجیلی و بافتی سفت اما لطیف هستند. آنها اغلب برای افزایش طعم برشته می شوند، اگرچه می توانید آنها را به صورت خام نیز بخرید.

ارزش غذایی تخمه آفتابگردان

آفتابگردان بسیاری از مواد مغذی را در یک دانه ریز جمع می کند.

مواد مغذی اصلی موجود در 1 اونس (30 گرم یا 1/4 فنجان) دانه آفتابگردان پوسته شده و بو داده خشک عبارتند از:

کالری 163

چربی کل که شامل: 14 گرم است

  • چربی اشباع 1.5 گرم
  • چربی غیراشباع چندگانه 9.2 گرم
  • چربی تک غیراشباع 2.7 گرم

پروتئین 5.5 گرم

کربوهیدرات 6.5 گرم

فیبر 3 گرم

ویتامین E 37 درصد از RDI

نیاسین 10 درصد از RDI

ویتامین B6 11٪ از RDI

فولات 17 درصد از RDI

اسید پانتوتنیک 20٪ از RDI

آهن 6 درصد از RDI

منیزیم 9 درصد از RDI

روی 10 درصد از RDI

مس 26 درصد از RDI

منگنز 30 درصد از RDI

سلنیوم 32 درصد از RDI

دانه های آفتابگردان به ویژه سرشار از ویتامین E و سلنیوم هستند. اینها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند تا از سلول های بدن شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کنند، که در چندین بیماری مزمن نقش دارد.

علاوه بر این، دانه های آفتابگردان منبع خوبی از ترکیبات گیاهی مفید از جمله اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها هستند که به عنوان آنتی اکسیدان نیز عمل می کنند.

هنگامی که دانه های آفتابگردان جوانه می زنند، ترکیبات گیاهی آنها افزایش می یابد. جوانه زدن همچنین عواملی را که می توانند در جذب مواد معدنی اختلال ایجاد کنند، کاهش می دهد. شما می توانید دانه های آفتابگردان جوانه زده و خشک شده را به صورت آنلاین یا در برخی فروشگاه ها خریداری کنید.

تخمه آفتابگردان

خرید انواع  آجیل و خشکبار و تنقلات ⇐ سرزمین آجیل و خشکبار یزدان بخش

فواید تخمه آفتابگردان برای سلامتی

دانه های آفتابگردان ممکن است به کاهش فشار خون، کلسترول و قند خون کمک کنند زیرا حاوی ویتامین E، منیزیم، پروتئین، اسیدهای چرب لینولئیک و چندین ترکیب گیاهی هستند.

علاوه بر این، مطالعات تخمه آفتابگردان را با چندین فواید دیگر برای سلامتی مرتبط می کند.

 

درمان التهاب

در حالی که التهاب کوتاه مدت یک پاسخ ایمنی طبیعی است، التهاب مزمن یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری های مزمن است.

به عنوان مثال، افزایش سطح خونی نشانگر التهابی پروتئین C-reactive با افزایش خطر بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است.

در یک مطالعه بر روی بیش از 6000 بزرگسال، افرادی که حداقل پنج بار در هفته تخمه آفتابگردان و سایر دانه‌ها را می‌خورند، در مقایسه با افرادی که دانه نمی‌خوردند، 32 درصد کمتر از پروتئین واکنش‌گر C داشتند.

اگرچه این نوع مطالعه نمی تواند علت و معلولی را اثبات کند، اما مشخص است که ویتامین E – که در دانه های آفتابگردان فراوان است  به کاهش سطح پروتئین واکنشی C کمک می کند.

فلاونوئیدها و سایر ترکیبات گیاهی موجود در تخمه آفتابگردان نیز به کاهش التهاب کمک می کنند.

 

درمان بیماری قلبی

فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی است که می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود .

ترکیبی در تخمه آفتابگردان، آنزیمی را که باعث انقباض عروق خونی می شود، مسدود می کند. در نتیجه، ممکن است به رگ‌های خونی شما کمک کند و فشار خون شما را کاهش دهد. منیزیم موجود در تخمه آفتابگردان به کاهش سطح فشار خون نیز کمک می کند.

بعلاوه، تخمه آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع به ویژه اسید لینولئیک است. بدن شما از اسید لینولئیک برای ساخت یک ترکیب هورمون مانند استفاده می کند که رگ های خونی را شل می کند و باعث کاهش فشار خون می شود. این اسید چرب همچنین به کاهش کلسترول کمک می کند.

در یک مطالعه 3 هفته‌ای، زنان مبتلا به دیابت نوع 2 که روزانه 1 اونس (30 گرم) تخمه آفتابگردان را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می‌خوردند، 5 درصد کاهش فشار خون را تجربه کردند.

شرکت کنندگان همچنین به کاهش 9 و 12 درصدی کلسترول بد LDL و تری گلیسیرید اشاره کردند.

خواص انجیر برای قلب

علاوه بر این، در بررسی 13 مطالعه، افرادی که بیشترین میزان مصرف اسید لینولئیک را داشتند، 15 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند حمله قلبی و 21 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار داشتند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند. مصرف.

تاثیر روی دیابت و کاهش قند خون

اثرات تخمه آفتابگردان بر قند خون و دیابت نوع 2 در چند مطالعه آزمایش شده است و امیدوارکننده به نظر می رسد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

مطالعات نشان می دهد که افرادی که روزانه 1 اونس (30 گرم) تخمه آفتابگردان را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می خورند، در مقایسه با یک رژیم غذایی سالم به تنهایی، ممکن است قند خون ناشتا را تا حدود 10 درصد در عرض شش ماه کاهش دهند.

خواص بادام

اثر کاهش دهنده قند خون دانه های آفتابگردان ممکن است تا حدی به دلیل ترکیب گیاهی اسید کلروژنیک باشد.

مطالعات همچنین نشان می دهد که افزودن تخمه آفتابگردان به غذاهایی مانند نان ممکن است به کاهش اثر کربوهیدرات ها بر قند خون شما کمک کند. پروتئین و چربی دانه‌ها سرعت تخلیه معده را کاهش می‌دهند و اجازه می‌دهند قند به تدریج از کربوهیدرات‌ها آزاد شود.

دانستی خواص و فواید آنواع آجیل و خشکبار⇐ مجله سلامت

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *